Jdi na obsah Jdi na menu
 


Strečing, strečing

23. 12. 2008

 Strečing můžeme provádět několikrát během dne. Po probuzení ještě v posteli protáhneme celé tělo. Na stanici autobusu můžeme "prošlápnout" a tím protahovat achilovku a lýtko. V kanceláři můžeme protahovat krční páteř, trup. Při sportovní aktivitě by měl být strečing vždy jeho součástí. Nejlépe na začátku po rozehřátí svalů a pak na konci po výkonu. Pokud provádíte během dne strečing, můžeme po cvičení strečing zkrátit.

Pokud je naše svalová disbalance a zkrácení některých svalů velká, může pomoci nejprve masáž, rozehřátí a uvolnění. Nejlepší na protahování svalů je to, že jsou rychle viditelné výsledky, můžete se stále a stále jen zlepšovat..

Zásady:

Neprovádět strečing hmitáním, kdy naopak hrozí poškození svalů. Dokonce může tento typ mít opačný efekt - tj. zkrácení svalů. Tato forma byla dříve hojně využívána - vzpomeňme např. na školní tělocvik - doufám, že je to dnes lepší.

Bohužel jsou naše svaly většinou jednostranně zatěžovány a tím dochází ke svalovým disbalancím. Níže některé svalové disbalance ...

 

 

Zkrácený sval(y) Ochablý(é) sval(y) Důsledek disbalance Řešení
šíjové svaly svaly horních zad bolest hlavy, křeče krční páteře protahování šíje, ramenních svalů, posilování zádových svalů
prsní svaly zádové svaly, svaly kolem lopatek a pod lopatkami kulatá záda, bolest zad protahování prsních svalů s posilováním svalů středních zad
spodní záda, bederní část zad břišní svaly bolest zad, nepěkné bříško posilování břišních svalů, zpevňování spodních zad + uvolňování (masáž)
bedrostehenní + kyčlostehenní sval hýždě špatná poloha pánve - bolest spodních zad .. velmi důležité je protahování zkrácených svalů..  Posilování hýžďových svalů
svaly na přední straně stehna svaly na zadní straně stehna špatná práce svalů při chůzi, běhu, špatné držení těla - možná bolest zad .. Protahování svalů na přední straně stehna, posilování + protahování svalů na zadní straně stehna
svaly lýtkové holeně   protahování lýtek i holeně

Samozřejmě chybí mi tam třeba svaly ruky - známé biceps se zkracuje a triceps ochabuje a jak :-)

 

Některá cvičení jako např. fittnes jóga, jóga tai-či a bojová umění často spojují protahování s vlastním cvičením a posilováním. To je podle mého ideální spojení, protože strečing je nedílnou součástí tohoto cvičení.

Hrozí nebezpečí např. u aerobiku, posilování atd. že je strečing zanedbáván a dochází tak ke zkracování svalů a snížení rozsahu pohybu.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář